Programování pro děti

nebo úplné začátečníky

Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


priklady:barvy

Program čtvrtý

Dnes si ukážeme, jak naprogramovat jednoduchou hru, na které si můžete vyzkoušet nejenom své programátorské dovednosti, ale i postřeh. Jedná se o hru s barvami. Uprostřed okna se zobrazí jednobarevný čtverec a textová bublina, ve které bude napsáno jméno barvy. Trik je v tom, že název nemusí vždy odpovídat barvě daného čtverce. Barvy čtverce a jména barev se budou generovat náhodně a cílem hráče bude správně odpovědět, zda jméno barvy odpovídá barvě čtverce. Hra bude samozřejmě obsahovat počítadlo bodů.

Náhled

Úkol

Vytvořit a naprogramovat sprity pro:

  • tlačítka ano, ne
  • barevný čtverec (kostýmy)
  • oznámení konce hry

+ přidání počítadla bodů a časovače

Tlačítka ano, ne

Nejdříve začneme tím jednodušším :) V novém projektu si vytvoříme dva sprity, jeden pojmenujeme ano a druhý ne. V záložce kostýmy si upravíme vzhled například takto: . Poté zaškrtneme kolonku přetahovatelý (hned pod názvem spritu), abychom si mohli obě tlačítka ručně zarovnat do dolní části okna (uprostřed bude vybarvený čtverec). Dále stačí jen říct, že po kliknutí na tento sprite, se pošle dál signál ano/ne.

V druhém případě:

Barevný čtverec

Vytvoříme si nový sprite.Změníme vzhled na čtverec a vybarvíme třeba modře. Poté tento kostým zkopírujeme, znovu vložíme, ale tentokrát upravíme barvu na červenou a postup opakujeme. Docílíme tak toho, že budou všechny čtverce stejně velké a také ušetříme čas =).

Teď musíme vymyslet, jak zajistit aby se kostýmy barvy a názvy barev náhodně měnily. Nejdříve si vytvoříme dvě proměnné: barva a kostým, potom vyrobíme seznam všech barev, které jsme si připravili v kostýmech . Máme tedy proměnnou barva,kostým, a seznam, ze kterého můžeme přiřazovat barvy do dané proměnné. Pro náhodný výběr použijeme v menu . Takže :

Stejný postup použijeme u nastavení barvy kostýmu. Nakonec skriptu ještě musíme zajistit, aby si čtverec „oblékl“ vybraný kostým a aby se do textové bubliny vypsala barva → . Protože chceme, aby se nám po správném uhádnutí znovu načetla další barva, přidáme úplně na začátek . Celý skript barvy:

Stage

Nyní se přesuneme na Stage. Zde zařídíme, aby se nagenerovaly barvy → Když už máme nastavené, vypsané a vykreslené barvy, musíme rozhodnout co se stane, když hráč klikne na ano/ne. Pokud klikne na ano, řekne tím, že barva čtverce i jména je stejná, my ale musíme zkontrolovat jestli se neplete =). Pokud hráč stiskl tlačítko ano a proměnná barva je shodná s proměnnou kostým, přičte se bod k počítadlu bodů (mezitím si musíme vytvořit proměnnou body) a pošle se signál další, aby se proces znovu opakoval. Jinak nastane konec. Pokud se hráč rozhodne pro ne, postup bude přesně opačný.

Konec

Protože se ve skriptu odkazujeme na konec, bylo by vhodné vytvořit si nový sprite, který by se zobrazil po přijetí zprávy konec. Můžete si upravit jeho vzhled, napsat „konec hry“, nebo nakreslit mračícího se smajlíka. Je to jen na Vás =). Následně vše zastavíme a po klepnutí na start schováme sprite konec a nastavíme body na 0.

A to je vše ! Dále si svoji hru můžete vylepšit přidáním časovače, např. kolik stihnete uhodnout barev za minuntu, nebo můžete nastavit časový limit pro rozhodování třeba na 5 sec.

Časovač

Časovač nám omezí dobu rozhodování. Vytvoříme si novou proměnnou čas, kterou po přijetí zprávy další nastavíme např. na 5 sekund. Potom budeme chtít po každé sekundě odečíst od času číslo 1. Tento postup budeme opakovat, dokud nebude čas = 0. Dále přidáme podmínku, pokud se čas = 0, pošli všem konec. Tím zajistíme, aby nastal konec hry, pokud vyprší stanovený čas =).

priklady/barvy.txt · Poslední úprava: 11. 08. 2014 17:23 autor: Lucka Volavková

Nástroje pro stránku