Programování pro děti

nebo úplné začátečníky

Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


priklady:scitani

Program druhý

V Prvním programu jsme se naučili pobíhat s naší šipkou po ploše projektu neboli po scéně. Naučili jsme se také ovládání na stisky kláves. Nyní bychom si mohli zkusit něco praktického, například sčítání dvou čísel.

Sčítání dvou čísel

Pojďme si udělat program, který nám bude sčítat dvě čísla. Zadání je to jednoduché, že? To už jste se naučili v první třídě, jak se to dělá. Teď se to naučíme naprogramovat.

Verze první

Zadání máme tedy jasné.

Vyrobte program, který sečte dvě čísla.

Tím to ale končí a nastávají otázky, které byste si jako programátoři měli položit. Minimálně byste si měli položit otázku: Jaká čísla? Nebo: Kde je vezmu?

Zkuste si vzpomenout na první třídu, kdy Vás to paní učitelka učila.

Například: Sečti mi, Martine, číslo 2 a číslo 3.

Vidíte, řekla Vám je! Pro Vás to znamenalo, že jste si je museli buď zapamatovat, nebo jste si je ukázali na prstech, případně jste si je napsali na papír, to už je jedno. Každopádně pro nás jako programátory to znamená, že se musíme uživatele našeho programu zeptat na dvě čísla, ta si zapamatovat, a pak mu říct, kolik je výsledek.

No vidíte a máme vytvořen takzvaný algoritmus. Už víme, jak budeme postupovat.
Když si to zopakujeme, tak:

  1. Zeptáme se uživatele na první číslo.
  2. Zapamatujeme si ho.
  3. Zeptáme se uživatele na druhé číslo.
  4. Zapamatujeme si ho.
  5. Řekneme mu, kolik je součet prvního a druhého čísla.

Jak na to

Určitě budeme muset náš program nějak spustit. Z minulého příkladu nebo z článku Začínáme víme, že budeme tedy potřebovat nějaký blok ze skupiny Ovládání. Klepneme tedy myší na tuto skupinu a vybereme si například blok Po klepnutí na vlaječku. Pokud už jste prozkoumávali, kde co je, určitě jste si všimli ve skupině Vnímání možnosti Zeptej se a čekej. Tento blok použijeme, abychom získali od uživatele nějakou odpověď. Co nám uživatel napsal, zjistíme, pokud zaškrtneme políčko odpověď. Protože ale budeme potřebovat dvě čísla, musíme si hodnotu, kterou máme v odpověď, někam uložit.
K tomu nám slouží proměnné.

Přepneme se tedy do skupiny Proměnné a klepneme na tlačítko Vytvoř proměnnou. Vyskočí na nás dialogové okno, které se nás ptá, jak se má proměnná jmenovat a jestli má být pro všechny sprite nebo jenom pro tento sprite. Jaký je mezi tím rozdíl si vysvětlíme v nějakém dalším dílu. Nyní si necháme přepínač nastavený na pro všechny sprite a pouze proměnou pojmenujeme. Nazveme ji například a. No a protože si chceme zapamatovat dvě čísla, vyrobíme si ještě druhou proměnou a pojmenujeme ji například b.

Takže teď už máme dvě proměnné, jmenují se nám a a b. Můžete si je představit jako dva prázdné papírky, na které si napíšeme to, co uživatel programu napsal.
K tomu, aby se hodnota od uživatele, kterou máme momentálně v bloku odpověď, dostala do naší proměnné, budeme potřebovat blok nastav na.
V tomto bloku si z rozbalováčku vybereme proměnou a a do čtverečku s 0 přetáhneme blok odpověď.
Výsledek by tedy měl vypadat takto: Nastavení hodnoty proměnné a na odpověď.

To samé poteřbujeme i pro proměnnou b. Přidejte si tedy znovu ze skupiny Vnímání blok Zeptej se a čekej a k němu připojíme ze skupiny Proměnné blok nastav na a nastavíme ho na proměnnou b.

Samozřejmě ještě musíme změnit větu, kterou se uživatele ptáme, z Jak se jmenuješ na Zadej číslo.

Program by nám teď měl vypadat takto:
Ukázka programu.

Nyní již známe a máme uložená obě čísla, a tak už stačí jenom říct uživateli, kolik činí jejich součet.
K tomu, abychom uživateli něco řekli - napsali, nám slouží blok povídej ve skupině Vzhled.
K sečtení dvou čísel budeme potřebovat blok součet ze skupiny Operátory, do kterého vložíme ze skupiny Proměnné naše proměnné a a b.

Celý blok po sestavení by měl tedy vypadat takto:
povídej součet dvou čísel.

Hotový program vypadá takto:
Součet dvou čísel hotový program.

Verze druhá

Aaaaa vylepšujeme :-)

V tomto případě už není moc co vylepšit, ale něco se vždycky najde ;-). Minimálně by nebylo špatné říct uživateli, co to číslo znamená. Ostatně pokud už jste se ve škole dostali ke slovním úlohám, tak Vás jistě paní učitelka nutí odpovídat celou větou. Proto i naši aplikaci zlepšíme a místo pouhého vyplivnutí čísla odpovíme celou větou.

Proto nám stačí pouze upravit závěrečný blok povídej.
K tomu použijeme blok spoj. Všimněte si, že vpravo jsou šipčičky, pomocí nichž lze přidávat políčka, do kterých se dá psát nebo vkládat proměnné.
Upravíme tedy blok povídej tak, abychom odpověděli celou větou. V této větě budeme chtít říct i to, která čísla sčítáme, tj. ta, která jsme získali od uživatele a máme je uložená v proměnných a a b.
Po této změně by náš blok měl vypadat takto:
spoj.

Celý program pak bude vypadat takto:
Součet dvou čísel verze 2..

priklady/scitani.txt · Poslední úprava: 09. 09. 2013 19:52 autor: Zuzana Kulichová

Nástroje pro stránku